Ingat.

'Biar lambat asal selamat' Ingatlah orang tersayang. Bernilainya nyawa tiada galang gantinya.

Sikap, Identiti & Masalah Pemandu Di Malaysia


Kita pernah dengar bahawa sikap pemandu di Malaysia berubah sama sekali dengan sikapnya sebelum memasuki kereta. Bila aje masuk kereta, pemandu Malaysia menjadi panas baran, tidak penyabar, kurang ajar dan macam-macam lagi. Berikut antara apa yang sy nampak tentang identiti pemandu Malaysia sepanjang 11 tahun pengalaman memandu kereta. Pendapat aje. Kalau ada nak tambah nanti boleh add kat komen ye.

Kesesakan terlampau : Pic. source from Mr. Google

Berbalik kepada tajuk entry kali nie "Sikap, Identiti & Masalah Pemandu Di Malaysia". Kita pernah dengar bahawa sikap pemandu di Malaysia berubah sama sekali dengan sikapnya sebelum memasuki kereta. Bila aje masuk kereta, pemandu Malaysia menjadi panas baran, tidak penyabar, kurang ajar dan macam-macam lagi. Berikut antara apa yang sy nampak tentang identiti pemandu Malaysia sepanjang 11 tahun pengalaman memandu kereta. Pendapat aje. Kalau ada nak tambah nanti boleh add kat komen ye. 

  1. Bila jalan jem, mesti ramai yang akan guna emergency lane. Orang lain boleh bersabar ikut barisan, tapi ade sesetengah yang tidak menghormati orang lain dengan memotong menggunakan emergency lane. Ini akan sebabkan keadaan bertambah sesak dan katakan ade accident kat depan (maybe penyebab kesesakan), pasti akan sukarkan ambulan dan pasukan penyelamat untuk ke tempat kejadian. Memang orang yang memotong di sebelah kiri nie menyusahkan dan membuatkan kita menyampah. Katakan nanti satu hari, diri sendiri yang accident dan sangat perlukan pasukan penyelamat dan ambulan untuk sampai cepat..mesti masa tu menyumpah-nyumpah pada orang lain memotong menggunakan emergency lane. Padahal diri sendiri pun sebelum nie same je. 
  2. Kalau hujan mesti nak hidupkan 'hazard light' atau lampu kecemasan. Menyalahgunakan lampu kecemasan. Atau memang dia rasa cemas bila hari hujan. 
  3. Kalau hujan, tak nak hidupkan lampu kereta. Lagi-lagi hujan lebat. Sure kalau tengok kat side mirror xkan nampak kete kat belakang. So, kalau pasang lampu at least orang depan boleh jugak nampak cahaya lampu kat cermin sisi dan cermin pandang belakang.
  4. Yang paling popular la. Sikap pemandu yang suka ambil tahu dan jaga tepi kain orang. Ade accident skit je tapi dia punye jem bukan main panjang lagi. Semuanya sebab pemandu perlahakan kenderaan sebab nak tengok kemalangan tu dan ade jugak yang sempat lagi nak ambil gambar. Ape punye dol la..hehehe, hangin nie sbb slalu lalu MRR2 dan MRR2 memang boleh dikatakan hari-hari ade accident.
  5. Bila masuk simpang pulak, memang ade yang pakai masuk je. Tak kira dah kenderaan lain. Memang mendatangkan marah kepada pemandu lain. 
  6. Satu lagi yang selalu sy nampak, ramai yang memandu sambil menggunakan telefon bimbit dan juga ada yang ber'sms' lagi. Ini akan mengurangkan fokus kepada jalan raya dan antara penyebab kepada kemalangan.Memang masalah dan identiti pemandu di Malaysia, suka guna telefon bimbit ketika memandu.
  7. Satu lagi masalah yang saya nampak adalah bila nampak je orang jual pau ke, durian ke, paper ke, nasik lemak ke...main suka-suka hati je berhenti tepi jalan and ade juga yang berhenti tengah-tengah jalan, mentang-mentang la jalan 2 lorong. Memang menjadi penyebab kepada kesesakan. 
  8. Sy paling x suka memandu kalau kenderaan kat belakang guna lampu tinggi dan juga lampu yang sangat terang. Memang menyakitkan mata sbb lampu kenderaan tu memantul ke mata melalui cermin sisi dan cermin pandang belakang. Memang menyakitkan hati.
  9. Pandu kenderaan perlahan dan macam siput di lorong laju. Ntah ape yang dia fikirkan ntah la.

Mmm...memang macam-macam sikap, identiti dan masalah negatif dengan pemandu-pemandu kat Malaysia nie. Kebanyakkannye memang sentiasa pentingkan diri sendiri hingga menyusahkan orang lain. Bila accident bergaduh, masing-masing nak menang. Tapi bila difikirkan punca dan penyebab kepada kemalangan tu sebenarnya boleh dielakkan jika semua pemandu berubah sikap dan berdisiplin di jalan raya. 

Berhati-hati di jalanraya. Ingatlah orang tersayang. Hidup hanya sekali. Jangan hilang nyawa di jalan raya.

1 comment:

Anonymous said...

Patutlah pelancong asing anggap pemandu Malaysia antara pemandu yg paling careless kan hahaha ^^