Ingat.

'Biar lambat asal selamat' Ingatlah orang tersayang. Bernilainya nyawa tiada galang gantinya.

Tabiat Pemandu Malaysia


Antara sikap-sikap pemandu di Malaysia yang selalu kita lihat adalah:

1.  Menggunakan telefon bimbit semasa memandu
o   Yang ni selalu nampak..Baik dekat jalan depan rumah, jalan kampung mahupun lebuhraya. Selalunya pemandu yang menggunakan telefon bimbit (w/o handsfree) ni akan drive slowly due to distraction (talking on the phone while concentrate to driving). Korang ikut jela bontot kereta tersebut sebab nak take over tak boleh sebab driver tersebut buat jalan tu macam jalan dia sendiri (I mean, dah lah drive slow then bawak tengah-tengah tak bagi orang take over). Kan sakit hati kalau korang kena macam ni. Apa salahnya korang stop kat bahu jalan to take the call or else tak payah jawab langsung (unless it is important). Untuk kebaikan bersama juga kan.)

2.  Tidak mematuhi lampu isyarat / salah faham maksud lampu isyarat:
o   Yang ni memang selalu sangat lah nak tengok dan kebiasaannya memang terjadi kat pemandu yang tidak sabar atau pemandu yang tengah rushing to somewhere. Kebanyakan pemandu kita memahami sebegini..
Ø  Hijau : Jalan (Selamat)
Ø  Kuning : Tekan minyak supaya sempat lepas dari tunggu lampu merah
Ø  Merah: Berhenti! Atau dalam sesetengah kes redah je kalau takde driver yang drive.
                  Sedangkan maksud sebenar lampu isyarat adalah:
ü  Hijau: Jalan sekiranya selamat (means takde kenderaan lain yang mengingkari lampu isyarat)
ü  Kuning: Sedia (untuk berhenti) / Lajukan kenderaan anda sekiranya telah melepasi garisan
ü  Merah: Berhenti!

Tak kurang juga ada sesetengah mat rempit luar sana yang menjadikan lampu isyarat sebagai isyarat permulaan game mereka.

3.  Tidak menggunakan signal dengan sebaiknya / tak guna langsung:
o   Kegunaan signal kenderaan adalah untuk memberitahu arah tuju kita supaya pemandu di belakang dapat mengambil tindakan mereka dengan segera. Kegunaan signal amat penting ketika ingin menukar arah, memotong, memasuki simpang, keluar simpang, keluar dari jalanraya atau memasuki semula jalanraya tetapi kebanyakan pemandu gagal menggunakan signal dengan sebaiknya. Situasi yang selalu kita lihat adalah ketika memasuki simpang, keluar simpang dan ketika menukar arah (lorong di lebuhraya). Kalau jumpa yang lagi tak makan saman.. Keluar simpang dah lah tak bagi signal and langsung tak berhenti! Main keluar macam tu je. Kalau dah berdentum, apa nak buat? Kan menyusahkan orang lain je macam tu! So, bagi la signal sekurang-kurangya tiga saat sebelum kita menukar arah supaya pemandu lain alert dengan keadaan kita.

4.  Meletakkan kenderaan di kawasan larangan / double parking:
o   Kita tidak sepatutnya meletakkan / menyalahgunakan parking yang disediakan khas untuk orang kurang upaya (OKU). Memang lah penat and waste time cari parking especially kat tempat yang banyak pengunjung tetapi janganlah sampai park kenderaan anda kat tempat yang tak boleh park sebab nanti menyusahkan orang lain. Janganlah nak senangkan hidup anda sahaja tetapi menyusahkan hidup orang lain. Satu lagi yang selalu kita lihat double parking belakang kereta orang lain. Dah lah double parking, handbrake tak lepas, no fon tak letak pulak tu. Hah! Macam mana orang tu nak keluar. Orang macam ni memang selfish! So janganlah buat macam tu ya sebab what goes around comes around :P .

5.  Menggunakan lorong kecemasan ketika dalam kesesakan di lebuhraya:
o   Yang ni selalu jugak kita jumpa especially masa jammed yang teruk kat highway. Ada segelintir pemandu yang tidak sabar dan mementingkan diri sendiri akan menggunakan lorong kecemasan untuk potong quque pemandu lain. Haih! Orang lain pun sangkut jugak tapi takde la sampai guna lorong kecemasan untuk potong quque then dah kat depan buat muka seposen nak masuk balik dalam lorong. Hah! Nasib lah kalau ada yang nak bagi korang masuk. Kalau takde, then ada pulak kenderaan ‘(VIP)’ [JPJ, Kastam, Ambulans, Polis or whatsoever] lalu..mendapat lah korang jawabnya!

6.  Terlebih prihatin:
o   Ni memang jelas kelihatan ketika berlakunya kemalangan jalanraya. Walaupun yang terlibat dalam kemalangan itu hanyalah dua buah kenderaan dan tidak berapa teruk tetapi ramai pemandu yang akan memperlahankan kenderaan mereka untuk melihat kejadian tersebut dan bukannya mahu membantu maka kesesakan berlaku sepanjang 10km sebelum kawasan kemalangan. Orang belakang yang tak tahu apa-apa ingat besar sangat lah kemalangannya tetapi bila sampai kat kawasan kemalangan memang sakit hati bila tengok kemalangan yang berlaku tak lah besar mana tapi jammed sampai 10km kerana pemandu-pemandu lain yang memperlahankan kenderaan. So, hope dapat lah tukar mentality masyarakat kita supaya terus meneruskan perjalanan dan tidak memperlahankan kenderaan untuk melihat sesuatu kemalangan.

7.  Mengekori kenderaan di hadapan dengan dekat / cucuk angin:
o   Yang ni selalu kita lihat dekat lebuhraya dan pemandu yang cucuk angin ni selalunya pemandu kenderaan mewah. Bukan nak kata apa..Tapi fact. Saya sendiri pernah naik kereta kawan saya yang boleh dikatakan mewah dan sememangnya dia suka cucuk angin. Sekiranya kenderaan di hadapan tidak memberikan laluan kepadanya maka dia akan menyalakan lampu tinggi dan memberikan signal ke kanan untuk memberitahu bahawa dia ingin memotongnya. Sekiranya pemandu di hadapan enggan juga memberi laluan maka sifat kurang asam nya akan muncul dengan memotong kenderaan tersebut di sebelah kiri menggunakan lorong pandu perlahan dan masuk semula ke lorong memotong. See, mentang-mentanglah cc dia tinggi, takkan tak boleh sabar sikit. Kalau tetiba dia brake emergency..kan dah naya nak bayar kalau berdentum!

8.  Tidak memandu mengikut lorong yang sepatutnya di lebuhraya:
o   Hahh! Kalau jumpa pemandu macam ni memang sakit hati sangat. Sudahlah pandu perlahan, tetapi mahu pandu di lorong pandu laju. Yang memandu laju pula mahu memandu di lorong memotong. So, yang memotong nak pandu lorong mana? Kesudahannya pemandu yang ingin memotong terpaksa menggunakan lorong pandu pelahan dan masuk semula ke lorong memotong. Hahh! Sakit tak hati korang kalau korang kena follow bontot pemandu yang tak faham konsep 3 lorong di lebuhraya ni? Geram je rasa. So, pandulah ikut lorong masing-masing dan jangan menyusahkan orang lain okayyy :D

9.  Menukar lorong di kawasan tol:
o   Yang ni jarang nampak sebab jarang masik kawasan tol tapi pasti berlaku punya. Bila dah tahu yang anda nak masuk kawsan tol, bersedialah nak masuk lorong yang mana satu so stay jela kat situ..Ni tak..terkial-kial nak masuk lorong orang lain bila tengok quque dia lagi pendek dari sendiri punya quque. Apalah salahnya sabar. Perbuatan ni boleh mengundang bahaya kerana pemandu yang berada di belakang berkemungkinan tidak bersedia untuk menerima pertukaran lorong anda.

10.      Kenderaan dari jalan susur yang hendak masuk ke jalan utama:
o   Kebanyakan pemandu si Malaysia ni kurang kesedaran dalam hal ini. Memanglah kenderaan yang datang dari jalan susur perlu memberi laluan kepada kenderaan yang berada di jalan utama tetapi kenderaan yang berada di jalan utama jangan lah sombong tak bagi laluan kat kenderaan dari jalan susur untuk masuk..Sudahlah orang tu dah bagi signal nak masuk, tetapi kita buat tak tahu je. Cuba letak kita kat tempat dia. Ingatlah.. Jalanraya tu dikongsi bersama bukannya untuk anda seorang sahaja!

11.      Kenderaan bersusun panjang di belakang kenderaan berat:
o   Yang ni selalu Nampak dekat jalan kampung. Yela, tak macam lebuhraya ada lorong untuk memotong..tetapi hanya jalan biasa dan mungkin sempit untuk memotong kenderaan di hadapan. Kalau kenderaan biasa mungkin berani juga nak memotong sekiranya boleh memotong..tetapi, kalau lori ke..bas ke.. berani nak potong? Silap haribulan..nyawa anda yang terpotong! Kebiasaan pemandu kenderaan berat ni sombong keranan kenderaan mereka besar jadi mereka tidak perlu fikir tetang pengguna jalanraya yang lain (dalam bahasa kasar kurang ajar lah).. Jalan sempit..Kenderaan yang dipandu perlahan..Kereta kat belakang bersusun 5km dok ikut bontot dia.. Apalah salahnya jika pemandu kenderaan berat ni pandu ke kiri sedikit agar terbuka sedikit ruang untuk memotong..jadi tidaklah panjang benar ‘ekor’nya.

12.      Memandu laju dengan keadaan yang membahayakan (mat         rempit):
o   Hm. Sedikit kontroversi pula kalau tulis pasal ni tapi fakta pun. Memang wujud mat rempit kat Malaysia ni. Biasanya mereka ni akan memandu laju dalam keadaan yang membahayakan diri mereka sendiri dan juga pengguna jalanraya yang lain. Mereka akan mempamerkan aksi-aksi stunt mereka seperti wheelie (angkat tayar depan), wikang (angkat tayar belakang), kapal layar (pembonceng akan pergi ke kiri dan penunggang akan pergi ke kanan), superman (aerodynamic shape) dan macam-macam lagi. So, semua ni meningkatkan peluang untuk terlibat dalam kemalangan!

1 comment:

Anonymous said...

Patutlaaaaaaaaaa